APPLICATIONS OF SCHOOL PSYCHOLOGY AND FAMILY

Academic Year 2017/2018 - 2° Year - Curriculum Curriculum B - Giuridico-Sociale - Istituzionale
Teaching Staff: Elisabetta SAGONE
Credit Value: 6
Taught classes: 36 hours
Term / Semester:

Learning Objectives

The course aim is to deep the main theories and methodological actions traceable in the field of family psychology and scholastic psychology.


Textbook Information

One of these texts:

1) Benedetto L., Ingrassia M., Parenting. Psicologia dei legami genitoriali, Carocci, Roma, 2010.

2) Larcan R., Oliva P., Sorrenti L., Interventi psicologici sulla famiglia, Piccin, Padova, 2008.

3) Scabini E., Iafrate R., Psicologia dei legami familiari, Il Mulino, Bologna, 2003.

4) Malagoli Togliatti M., Lubrano Lavadera A., Dinamiche relazionali e ciclo di vita della famiglia, Il Mulino, Bologna, 2002.

One of these texts:

1) Inguglia C., Lo Coco A., Resilienza e vulnerabilità psicologica nel corso dello sviluppo, Il Mulino, Bologna, 2013.

2) Putton A., Fortugno M., Affrontare la vita. Che cos'è la resilienza e come svilupparla, Carocci Faber, Roma, 2006.

3) Laudadio A., Mazzocchetti L., Javier Fiz Pérez, Valutare la resilienza, Carocci, Roma, 2011.

4) Marini F., Mameli C., Bullismo e adolescenza, Carocci, Roma, 2007.

5) Genta M.L., Bighi A., Guarini A., Bullying and Cyberbullying in adolescence (english text). Carocci, Roma, 2009.

6) Pedditzi M. L., La fatica di insegnare. Stress e burnout nel mondo della scuola. CUEC, Cagliari, 2005.

7) Fiorilli C., De Stasio S., Benvene P., Cianfriglia L., Serpieri R., Salute e benessere degli insegnanti italiani, FrancoAngeli, Milano, 2015.

In addition, university students will study n.2 articles chosen from www.elsevier.com.