GENERAL AND SOCIAL PEDAGOGY 1
Academic Year 2024/2025 - Teacher: ALESSIO ANNINOExpected Learning Outcomes
Course Structure
Required Prerequisites
Attendance of Lessons
Detailed Course Content
Textbook Information
· -F. Frabboni – F. Pinto Minerva, Manuale di pedagogia e didattica, Laterza, Roma-Bari 2021 (rist.); (da pp. 3 a 135, da pp. 255 a 322); pp. 200
· - A. Mariani, a cura di, La relazione educativa. Prospettive contemporanee, Carocci, Roma 2021; (pp. 170
- F.- De Bartolomeis, Percorsi educativi nello spazio e nel tempo, ZeroSei, Bergamo 2022; (pp. 74.)
· - A. Annino, La cittadinanza planetaria nell’ottica della pedagogia critica, Anicia, Roma 2013, (pp. 170).
Saggi indicati per gli approfondimenti tematici
Giovanazzi, T. (2022). RiGenerazione Scuola: Un Piano per orientare l’educazione alla transizione ecologica. Formazione & insegnamento, 20(1 Tome I), 127-135. https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siref/article/view/5550
Grange, T. (2018). Qualità dell’educazione e sviluppo sostenibile: un’alleanza necessaria, una missione pedagogica. Pedagogia oggi, 16(1). https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siped/article/view/2705
Farné, R. (2018). L’insostenibile pesantezza dell’educazione. Pedagogia oggi, 16(1), 51-69 https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siped/article/view/2707,
Fiorucci, M. (2018). Società e scuola inclusive per lo sviluppo sostenibile: il contributo della pedagogia interculturale. Pedagogia oggi, 16(1), 115-127 https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siped/article/view/2711
Dozza, L. (2018). Co-costruire pensiero ecologico per abitare la Terra. Pedagogia oggi, 16(1), 193-212. https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siped/article/view/2716
Fabbri, M., & Soriani, A. (2021). Le sfide della scuola in una società complessa. Educare alla cittadinanza digitale per la costruzione di una cultura della democrazia. Pedagogia Oggi, 19(2), 054-063. https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siped/article/view/5187
Pacetti, E., & Soriani, A. (2022). Insegnanti e competenze digitali: quale formazione iniziale e in servizio nel post pandemia?. Pedagogia Oggi, 20(1), 200-211. https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siped/article/view/5369
Calvano, G. (2023). " Per fare la pace... ci vuole un fiore". Educare alla giustizia climatica per lo sviluppo sostenibile. MeTis-Mondi educativi. Temi indagini suggestioni, 13(1), 134-151. http://metisjournal.it/index.php/metis/article/view/577
Parricchi, M. A. (2018). Saperi e partecipazione. Verso una cittadinanza attiva. MeTis, 8(2), 208-220. https://www.metisjournal.it/index.php/metis/article/view/180
Gross, B. (2021). Educare per una società equa: l'educazione civica nella prospettiva della pedagogia interculturale e della cittadinanza. Pedagogia Oggi, 19(2), 71-78. https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siped/article/view/5189
Castiglioni, M. (2022). Il Pedagogista in Sanità. Pedagogia oggi, 20(2), 50-59. https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siped/article/view/5869
Marzano, A. (2023). Apprendere attraverso la valutazione tra pari nella formazione universitaria: I risultati di una esperienza didattica. Pedagogia Oggi, 21(1), 81-88. https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siped/article/view/6249
Learning Assessment
Learning Assessment Procedures
During the test, the knowledge of the exam program, the critical-reflective ability with respect to the concepts and theories exposed, the use of the correct pedagogical language, the ability to connect theories and concepts to hypotheses of practical prefigurations will be verified.
The texts to be studied are the same for attending and non-attending students, as well as for Erasmus students. Vote in thirtieths.
Examples of frequently asked questions and / or exercises
Pedagogy between science and utopia;
Pedagogy as plural and complex knowledge;
The educational relationship: the teacher-learner relationship;
Integrated training system: characters and actors;
The school;
Models of educational leadership;
The education to otherness;
Educational care;
The relationship between pedagogy and the environment;
Environmental sustainability