ROMAN HISTORY

Academic Year 2019/2020 - 2° Year - Curriculum Educatore sociale di comunita'
Teaching Staff: Cristina SORACI
Credit Value: 6
Taught classes: 36 hours
Term / Semester:

Learning Objectives

The aim of the course is to

  • to illustrate the salient moments of the history of Rome;
  • to encourage a correct approach to the use of literary, epigraphic, papyrological, archaeological and numismatic sources;
  • to present the most important theories of modern scholars on the main themes of the history of Rome;
  • provide tools and techniques for the study and processing of historical data;
  • to stimulate, through interactive lessons, individual research, group work and in progress tests, the development of critical and judgement skills in the field of historical processes.

Course Structure

Frontal and interactive lessons


Detailed Course Content

Origins of Rome and the monarchic age; social, political and economic structure of the Republic; Rome’s expansion into Italy and the Mediterranean; the crisis of the Roman Republic and the rise of personal power; social, political and economic structure of the Principate; the crisis of the Third Century; the Dominate; the rise of Christianity; the fall of the Western Roman empire.


Textbook Information

General course: History of Rome form origins to the fall of the Roman West Empire

1) G. Geraci- A. Marcone, Storia romana, Le Monnier, Firenze 2004, pp. 1-267.

In depht-studies: Sources for the study of Roman history

2) G. Geraci- A. Marcone, Fonti per la storia romana, Le Monnier, Firenze 2006; students must study the following paragraphs:

I: I popoli dell’Italia antica e le origini di Roma

Cap. 1 - Introduzione

Cap. 3 - Roma in età arcaica: 3.1, 3.2, 3.7, 3.8, 3.9, 3.12, 3.14, 3.15, 3.23, 3.26, 3.27

Cap. 4 - Roma al tempo della monarchia etrusca: 4.5, 4.7, 4.11.

II: La repubblica di Roma dalle origini ai Gracchi

Cap. 1 - Introduzione

Cap. 2 - La nascita della repubblica: tutti i paragrafi

Cap. 3 - Il conflitto tra patrizi e plebei: 3.1, 3.2, 3.3, 3.13

Cap. 4 - La conquista dell’Italia: 4.4, 4.6, 4.11

Cap. 5 - La conquista del Mediterraneo: 5.1, 5.2, 5.4, 5.5, 5.7, 5.10

III: La crisi della repubblica e le guerre civili (dai Gracchi ad Azio)

Cap. 1 - Introduzione

Cap. 2 - L’età dei Gracchi: 2.5, 2.6, 2.7, 2.17, 2.20

Cap. 3 - Dai Gracchi alla guerra sociale (121-88 a.C.): 3.6, 3.14

Cap. 4 - Dalla prima guerra mitridatica alla morte di Silla (88-78 a.C.): 4.5, 4.9, 4.17, 4.18

Cap. 5 - Dalla morte di Silla al consolato di Pompeo e Crasso (78-70 a.C.): 5.3

Cap. 6 - Dalla guerra partica di Pompeo alla guerra gallica di Cesare (70-50 a.C.): 6.6, 6.7

Cap. 7 - Dalla guerra civile tra Cesare e Pompeo alle idi di marzo(50-44 a.C.): 7.3, 7.4, 7.5

Cap. 8 - Dall’assassinio di Cesare ad Azio (44-31 a.C.): 8.1, 8.2, 8.4, 8.5, 8.6, 8.7, 8.10, 8.11, 8.14

IV: L’impero tra Augusto e la crisi del III secolo d.C.

Cap. 1 - Introduzione

Cap. 2 - Augusto: 2.1, 2.2, 2.4, 2.8, 2.9

Cap. 3 - I Giulio Claudi: 3.1, 3.4, 3.7, 3.9, 3.10

Cap. 4 - L’anno dei quattro imperatori e i Flavi: 4.1, 4.3, 4.5, 4.6

Cap. 5 - Il II secolo d.C.: 5.2, 5.4, 5.8, 5.9

V: Crisi e rinnovamento (III-IV secolo d.C.)

Cap. 1 - Introduzione

Cap. 2 - La crisi del III secolo e l’età di Diocleziano: 2.2, 2.3, 2.4, 2.6, 2.7, 2.10, 2.11, 2.12, 2.14

Cap. 3 - L’età di Costantino: 3.2, 3.4

Cap. 4 - I problemi dell’impero postcostantiniano: 4.2, 4.3, 4.4, 4.7, 4.9, 4.13, 4.16, 4.17

VI: La fine dell’impero romano d’Occidente e Bisanzio

Cap. 1 - Introduzione

Cap. 2 - La fine dell’impero romano d’Occidente: 2.1, 2.2, 2.8, 2.14, 2.15


Students can study the following articles in French or in English as an alternative to the text of the sources:

R. Smith, The construction of the past in the Roman Empire, in D.S. Potter, A companion to the Roman Empire, New Jersey 2006, pp. 409-438.

S. Pittia, L’empereur romain historien, dans G. Zecchini (dir.), Lo storico antico: mestiere e figure sociali, Bari 2010, pp. 65-94.

M.T. Schettino, L'échec diplomatique existe-t-il pour les Romains? Réflexions sur cette notion et sa représentation à la fin de la République, «DHA», 43/1, 2017, 151-173.


Erasmus or worker students or second cycle degree’s students who chose this course may arrange alternative programs with the teacher.